Twoja wyszukiwarka
Sonntag, 16. Oktober 2011
Samstag, 15. Oktober 2011
Freitag, 14. Oktober 2011
Abonnieren
Posts (Atom)
build_links();
?>
Samochody po tuningu
http://samochodypotuningu.blogspot.com/
Samochody po tuningu
Tuning
== Tuning optyczny ==
Ma na celu zmianę wyglądu pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. [[alufelgi]]) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na osiągi, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego, gdy jego montaż nie wiąże się z tuningiem silnika). Generalnie jednak tuning optyczny jest przeciwieństwem mechanicznego, gdyż albo nie prowadzi do polepszenia osiągów pojazdu, albo wręcz osiągi pogarsza. Przykładem może być montaż różnych „dekoracji” zwiększających opór powietrza lub zastosowanie zbyt dużych felg, a tym samym szerokich opon, do samochodu o słabych osiągach - szerokie opony zwiększają opory ruchu, co przekłada się na dynamikę jazdy, a właściwie jej brak.
Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się, jednak nie jest do końca prawidłowe. Tuning to tylko i wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp.
=== „Wiejski i miejski tuning” ("Agrotuning") ("Citytiuning") ===
Złośliwe określenie na bardzo przesadzony lub groteskowy tuning optyczny. Typowe elementy tuningu „wiejskiego” lub "miejskiego" to nalepki mające w zamierzeniu podkreślać walory techniczne pojazdu, który tych walorów w żaden sposób mieć nie może, próby upodobnienia pojazdu (klasy bardzo popularnej) do pojazdów innych marek, stojących dużo wyżej. Jak w przypadku wszystkich pojęć subiektywnych, nie ma jednolitej definicji, co jest dobrym tuningiem, a co jest tuningiem wiejskim lub miejskim. Wszystko zależy od posiadanego auta i przede wszystkim od zasobności portfela.
--~~~~== Tuning mechaniczny ==
Tuning właściwy. Są to modyfikacje [[Silnik spalinowy|silnika]], [[Układ przeniesienia napędu|układu napędowego]], [[Układ zasilający silnika spalinowego|paliwowego]] i [[Podwozie (motoryzacja)|podwozia]] [[pojazd]]u, dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych i właściwości jezdnych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej [[moc (fizyka)|mocy]], większego [[moment]]u obrotowego, a dzięki temu osiągnięcie większych przyspieszeń i większej prędkości maksymalnej. Mogą to być na przykład:
* wymiana tłoków i korbowodów na kute (zwiększenie wytrzymałości tych elementów)bądź takie które zmienią stopień kompresji w cylindrach.
* montaż [[intercooler]]a (w silnikach z turbo)
* wymiana wałka rozrządu na sportowy
* wymiana [[gaźnik]]a
* zastosowanie [[Filtr powietrza (motoryzacja)|filtra powietrza]] o zwiększonej przepustowości
* zmiana faz [[Układ rozrządu silnika spalinowego|rozrządu]]
* zastosowanie wysokoenergetycznych [[Świeca zapłonowa|świec zapłonowych]]
* planowanie [[Głowica silnika|głowicy]] celem podwyższenia [[Stopień sprężania|stopnia sprężania]]
* zastosowanie [[tłumik]]a o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin
* polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wydechowego
* zamontowanie [[turbosprężarka|turbosprężarki]] (dla bezpieczeństwa również zaworu blow off)
* wymiana [[Skrzynia biegów|skrzyni biegów]] (o innych przełożeniach i czasem o innym sposobie sterowania) i zastosowanie wzmocnionego [[Sprzęgło|sprzęgła]]. Z zasady w tuningowanych pojazdach stosowane są wyłącznie mechaniczne skrzynie biegów, często niesynchronizowane
Modyfikacje podwozia mają na celu osiągnięcie lepszej przyczepności i stabilności pojazdu. Mogą to być na przykład:
* wzmocnione [[Hamulec|hamulce]], odpowiednio do wzrostu prędkości, z jaką eksploatuje się pojazd
* alufelgi, czyli [[Felga|felgi]] z lekkiego [[Stop metali|stopu]] (normalnie jest to [[Stopy aluminium|stop aluminium]] lub [[Stopy magnezu|stop magnezu]]) – dzięki obniżeniu masy nieresorowanej koła szybciej odzyskują kontakt z nawierzchnią
* obniżenie i zmiana parametrów [[Zawieszenie pojazdu|zawieszenia]] – dzięki obniżeniu środka ciężkości pojazd lepiej trzyma się drogi, zaś zmienione charakterystyki [[Resor|resorów]] i [[Amortyzator|amortyzatorów]] zapewniają lepszą przyczepność i szybszy odzysk kontaktu [[Opona pneumatyczna|opon]] z nawierzchnią
* wymiana mechanizmu różnicowego na mechanizm o podwyższonym współczynniku tarcia dla poprawy sterowności samochodu
Częścią tuningu może też być montaż elementów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy (5-punktowe [[Pas bezpieczeństwa|pasy bezpieczeństwa]], klatka zapobiegająca zgnieceniu przedziału pasażerskiego, układ gaśniczy, dodatkowe reflektory) i pozwalających kierowcy na pełniejszą kontrolę nad pojazdem (kierownica o mniejszej średnicy, dodatkowe wskaźniki pracy podzespołów silnika).
Zakres modyfikacji zależy od przeznaczenia pojazdu i zasobności kieszeni właściciela. Najszerszy zakres tuningu spotyka pojazdy przeznaczone do udziału w rajdach. Tuning przeprowadzają specjalizowane firmy, choć niektóre elementy można kupić na rynku detalicznym i zainstalować samemu lub w zaprzyjaźnionym warsztacie.
Źle przeprowadzony tuning mechaniczny może dać rezultaty odmienne od oczekiwanych. Na przykład samo obniżenie zawieszenia przez skrócenie sprężyn powoduje zmianę geometrii zawieszenia, przez co mimo obniżenia środka ciężkości spada przyczepność na zakrętach! Źle dobrany i źle ustawiony [[spojler (motoryzacja)|spojler]] również obniża osiągi pojazdu przez zwiększenie oporu powietrza, nie dając w zamian polepszenia przyczepności. Zastosowanie tzw. sportowego tłumika, o ile nie jest częścią starannego dopieszczenia silnika i całego układu wydechowego, daje tylko efekty dźwiękowe, nie mając zauważalnego wpływu na osiągi.
=== Tuning elektroniczny ===
Ma cel podobny, co tuning mechaniczny, ale z uwagi na to, że dotyczy zmian oprogramowania elektronicznego modułu sterowania silnika, może być wyróżniony jako osobna kategoria. Dzięki zmianom oprogramowania można zmienić:
* prędkość maksymalną
* maksymalne obroty silnika
* ciśnienie doładowania (jeśli auto wyposażone jest w turbo o zmiennej geometrii łopatek lub zawór upustowy/recyrkulacyjny sterowany elektronicznie)
* Stosunek paliwa do powietrza (air:fuel ratio)
* kąt zapłonu
* kąt i czas wtrysku
Producenci silników spalinowych pozostawiają pewną rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników wolnossących to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników doładowanych 20%, a nawet 50% nominalnej mocy.
Ma na celu zmianę wyglądu pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. [[alufelgi]]) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na osiągi, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego, gdy jego montaż nie wiąże się z tuningiem silnika). Generalnie jednak tuning optyczny jest przeciwieństwem mechanicznego, gdyż albo nie prowadzi do polepszenia osiągów pojazdu, albo wręcz osiągi pogarsza. Przykładem może być montaż różnych „dekoracji” zwiększających opór powietrza lub zastosowanie zbyt dużych felg, a tym samym szerokich opon, do samochodu o słabych osiągach - szerokie opony zwiększają opory ruchu, co przekłada się na dynamikę jazdy, a właściwie jej brak.
Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się, jednak nie jest do końca prawidłowe. Tuning to tylko i wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp.
=== „Wiejski i miejski tuning” ("Agrotuning") ("Citytiuning") ===
Złośliwe określenie na bardzo przesadzony lub groteskowy tuning optyczny. Typowe elementy tuningu „wiejskiego” lub "miejskiego" to nalepki mające w zamierzeniu podkreślać walory techniczne pojazdu, który tych walorów w żaden sposób mieć nie może, próby upodobnienia pojazdu (klasy bardzo popularnej) do pojazdów innych marek, stojących dużo wyżej. Jak w przypadku wszystkich pojęć subiektywnych, nie ma jednolitej definicji, co jest dobrym tuningiem, a co jest tuningiem wiejskim lub miejskim. Wszystko zależy od posiadanego auta i przede wszystkim od zasobności portfela.
--~~~~== Tuning mechaniczny ==
Tuning właściwy. Są to modyfikacje [[Silnik spalinowy|silnika]], [[Układ przeniesienia napędu|układu napędowego]], [[Układ zasilający silnika spalinowego|paliwowego]] i [[Podwozie (motoryzacja)|podwozia]] [[pojazd]]u, dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych i właściwości jezdnych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej [[moc (fizyka)|mocy]], większego [[moment]]u obrotowego, a dzięki temu osiągnięcie większych przyspieszeń i większej prędkości maksymalnej. Mogą to być na przykład:
* wymiana tłoków i korbowodów na kute (zwiększenie wytrzymałości tych elementów)bądź takie które zmienią stopień kompresji w cylindrach.
* montaż [[intercooler]]a (w silnikach z turbo)
* wymiana wałka rozrządu na sportowy
* wymiana [[gaźnik]]a
* zastosowanie [[Filtr powietrza (motoryzacja)|filtra powietrza]] o zwiększonej przepustowości
* zmiana faz [[Układ rozrządu silnika spalinowego|rozrządu]]
* zastosowanie wysokoenergetycznych [[Świeca zapłonowa|świec zapłonowych]]
* planowanie [[Głowica silnika|głowicy]] celem podwyższenia [[Stopień sprężania|stopnia sprężania]]
* zastosowanie [[tłumik]]a o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin
* polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wydechowego
* zamontowanie [[turbosprężarka|turbosprężarki]] (dla bezpieczeństwa również zaworu blow off)
* wymiana [[Skrzynia biegów|skrzyni biegów]] (o innych przełożeniach i czasem o innym sposobie sterowania) i zastosowanie wzmocnionego [[Sprzęgło|sprzęgła]]. Z zasady w tuningowanych pojazdach stosowane są wyłącznie mechaniczne skrzynie biegów, często niesynchronizowane
Modyfikacje podwozia mają na celu osiągnięcie lepszej przyczepności i stabilności pojazdu. Mogą to być na przykład:
* wzmocnione [[Hamulec|hamulce]], odpowiednio do wzrostu prędkości, z jaką eksploatuje się pojazd
* alufelgi, czyli [[Felga|felgi]] z lekkiego [[Stop metali|stopu]] (normalnie jest to [[Stopy aluminium|stop aluminium]] lub [[Stopy magnezu|stop magnezu]]) – dzięki obniżeniu masy nieresorowanej koła szybciej odzyskują kontakt z nawierzchnią
* obniżenie i zmiana parametrów [[Zawieszenie pojazdu|zawieszenia]] – dzięki obniżeniu środka ciężkości pojazd lepiej trzyma się drogi, zaś zmienione charakterystyki [[Resor|resorów]] i [[Amortyzator|amortyzatorów]] zapewniają lepszą przyczepność i szybszy odzysk kontaktu [[Opona pneumatyczna|opon]] z nawierzchnią
* wymiana mechanizmu różnicowego na mechanizm o podwyższonym współczynniku tarcia dla poprawy sterowności samochodu
Częścią tuningu może też być montaż elementów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy (5-punktowe [[Pas bezpieczeństwa|pasy bezpieczeństwa]], klatka zapobiegająca zgnieceniu przedziału pasażerskiego, układ gaśniczy, dodatkowe reflektory) i pozwalających kierowcy na pełniejszą kontrolę nad pojazdem (kierownica o mniejszej średnicy, dodatkowe wskaźniki pracy podzespołów silnika).
Zakres modyfikacji zależy od przeznaczenia pojazdu i zasobności kieszeni właściciela. Najszerszy zakres tuningu spotyka pojazdy przeznaczone do udziału w rajdach. Tuning przeprowadzają specjalizowane firmy, choć niektóre elementy można kupić na rynku detalicznym i zainstalować samemu lub w zaprzyjaźnionym warsztacie.
Źle przeprowadzony tuning mechaniczny może dać rezultaty odmienne od oczekiwanych. Na przykład samo obniżenie zawieszenia przez skrócenie sprężyn powoduje zmianę geometrii zawieszenia, przez co mimo obniżenia środka ciężkości spada przyczepność na zakrętach! Źle dobrany i źle ustawiony [[spojler (motoryzacja)|spojler]] również obniża osiągi pojazdu przez zwiększenie oporu powietrza, nie dając w zamian polepszenia przyczepności. Zastosowanie tzw. sportowego tłumika, o ile nie jest częścią starannego dopieszczenia silnika i całego układu wydechowego, daje tylko efekty dźwiękowe, nie mając zauważalnego wpływu na osiągi.
=== Tuning elektroniczny ===
Ma cel podobny, co tuning mechaniczny, ale z uwagi na to, że dotyczy zmian oprogramowania elektronicznego modułu sterowania silnika, może być wyróżniony jako osobna kategoria. Dzięki zmianom oprogramowania można zmienić:
* prędkość maksymalną
* maksymalne obroty silnika
* ciśnienie doładowania (jeśli auto wyposażone jest w turbo o zmiennej geometrii łopatek lub zawór upustowy/recyrkulacyjny sterowany elektronicznie)
* Stosunek paliwa do powietrza (air:fuel ratio)
* kąt zapłonu
* kąt i czas wtrysku
Producenci silników spalinowych pozostawiają pewną rezerwę mocy i momentu obrotowego w seryjnym oprogramowaniu sterownika silnikowego. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa jednostki napędowej w przypadkach bardzo wysilonej pracy lub bardzo złych warunków pracy dla silnika. Bezpieczne przyrosty dla silników wolnossących to ok. 5% oryginalnej mocy, dla silników doładowanych 20%, a nawet 50% nominalnej mocy.
e-Pasaż Opony